EMI (Ervaren Mate van Inspanning)

Beleving en trainingsinspanning

De trainers van TAS'82 willen graag altijd op de hoogte zijn van jouw beleving en inspanning tijdens de trainingen die wij aan jullie geven. Als trainer let je altijd op de lopers die op de baan aan het trainen zijn. Uiterlijke kenmerken en hartslagfrequenties tijdens het trainen zijn voor trainers van groot belang om te kunnen zien of er op de juiste intensiteit wordt getraind. Daarnaast bestaat er al jaren de EMI-score. Door gebruik te maken van deze EMI-score krijgen trainers een nog duidelijker beeld van jouw gevoel tijdens een training. Hierbij kijken de trainers of deze score overeenkomt met het doel van de training. Deze EMI-score hebben wij aangepast en wordt hieronder aan jullie uitgelegd.

Wij gaan uit van 9 verschillende inspanningen:

  • 1 - zeer lichte inspanning
  • 2 - tussen zeer lichte en lichte inspanning
  • 3 - lichte inspanning
  • 4 - tussen lichte inspanning en matige inspanning
  • 5 - matige inspanning
  • 6 - tussen matige inspanning en zware inspanning
  • 7 - zware inspanning
  • 8 - tussen zware inspanning en zeer ware inspanning
  • 9 - zeer zware inspanning

Inspanningservaring

Tijdens de uitleg van het programma vertellen de trainers ook welk gevoel je behoort te ervaren tijdens de training. Een voorbeeld kan zijn: 2 x 15 minuten tempo: heel rustig, waarbij een hartfrequentie past van -50 slagen onder jouw maximale hartslag, dit komt overeen met het cijfer 1 zeer lichte inspanning. Merk je tijdens de training dat het voelt als het cijfer 5 matige inspanning (tempo matig, hartfrequentie -30 van jouw maximale hartslag) dan weet je dat je te snel traint en kan je je snelheid aanpassen zodat je het gewenste effect van de training wel bereikt.

Feedback tijdens en na de training

Aangezien er soms 50 lopers op de baan lopen is het voor de trainer niet te doen om iedereen even goed in de gaten te houden. Maar omdat we wel graag willen weten of alle lopers op de juiste wijze trainen, geven wij jullie nu de mogelijkheid om ons feedback te geven over hoe jullie de training hebben ervaren. Je kunt vanaf nu na elke training aangeven hoe jij de training hebt beleefd en welke gevoel je tijdens de training hebt gehad.

EMI score invullen

Ga naar het menu in de linkerkolom en klik dan op "EMI score". Kijk naar de trainingsdag waar jij ons feedback over wilt geven, vul jouw EMI-score in, klik op "Opslaan" en kijk direct in de getoonde grafiek hoe andere clubgenoten tot nu toe de trainingen ervaren. Klik op "Totaal overzicht" in het menu van de linkerkolom om alle scores tot nu toe te zien.

Let op!!!!Klik je op de knop "EMI score" dan kan je een score invullen en wordt ter beveiliging je IP-adres voor 24 uur opgeslagen. Je kan dus pas een dag later een score voor een volgende training invullen.

Nut en doel van een training

Door de informatie die jullie ons op deze manier geven kunnen wij, waar nodig,  de intensiteit van de training aanpassen, zodat we nog beter en meer gericht kunnen trainen.
Daarbij is het ook van belang om te weten dat alle trainingen een doel hebben. Waar de ene training bedoeld is om je snelheid te verhogen, is de andere training bijvoorbeeld weer bedoeld om je uithoudingsvermogen te vergroten. Om het doel van de training te bereiken past alleen de intensiteit die tijdens de uitleg wordt aangegeven. Loop je tijdens de training toch harder of zachter dan treden er andere effecten in je lichaam op waardoor je het doel van de training niet kunt behalen.  Zorg dus altijd dat je volgens het programma traint zodat de trainers ook precies weten wat je doet. Ben je nu met een ander schema bezig en past de training die wij op de baan geven nou niet bij jouw schema geef dat dan altijd aan bij de trainer zodat we kunnen kijken welke training het beste past bij het doel wat je hebt.


Mocht je nog vragen hebben dan zijn de trainers altijd bereidt om jouw vragen te beantwoorden op de baan of via de mail.

 

We spreken elkaar snel weer tijdens een training.

 

Sportieve groeten van de Senioren en Masters-trainers van TAS'82.

Senioren en masters Atletiek

Wij trainen op onze Baan, op de weg en in het bos. Kwaliteit en gezelligheid staan hoog in het vaandel.
Lees meer.....

Jeugd Atletiek

Atletiek is een superleuke sport! Je bent meestal lekker buiten aan het trainen en er zijn veel verschillende onderdelen.
Lees meer.....

Wandelen

Vindt u wandelen in de frisse lucht ook zo heerlijk? Maar is er niet altijd iemand beschikbaar om mee te gaan wandelen?
Lees meer.....